Sunday, April 3, 2016

Cykloturistika na skladacke a balenie bicykla do lietadla

Vyhlad z dediny Monsanto
Nachadzam sa na Velku Noc na portugalskom vidieku a mam 4 dni do odletu zo 380 km vzdialeneho MADridu? Ako skombinovat dopravu s mensim batohom a pritom zazit miestnu krajinu v sportovom style?

Nakolko Spanieli vraj viacej sportuju, pomerne viacej obchodov so sportovym vybavanim sa uchadza o ich priazen. Po celodennom putovani predmestiami hlavneho mesta som dostal kupit v Decathlone moju oblubenu verziu cestovatelskeho bicykla - skladacku a k tomu ca za stovku mi predali cyklodoplnkov. Mozem len pochvalit sikovneho a ustretoveho pracovnika na predajni v Majahonda, Madrid, ktory mi predal aj veci ktore som v zasade nepotreboval :)

Po prilete som si porovnal ceny tych istych vyrobkov v bratislavskej pobocke tohto obchodu, potesil som sa mojej vyhodnejsej kupe v Madride.

Podrobnejsia recenzia o tomto modeli skladacieho bicykla Bwin Bfold 500 vo video podobe z Youtube.



 
viadukty pripominaju stare casy
Ale spat k navratu do Spanielska na tomto bicykliku. Predpoved pocasia na najblizsi tyzden ma veru motivovala zaplatit si listok na komfortnu cestu autobusom a stravit niekolko dni v hosteloch mestach pozdlz trasy. Som rad, ze som posledne dni nemal spolahlive spojenie na internet, aby som si zarezervoval tento listok, a tak som sa nedobrovolne vydal na tuto cestu.



Na zaciatku cesty ma uvitali vsadepritomne nizkovysiace mraky, prvu hodinu polievali zem jemnym dazdom - aspon som sa moc nepotil pri portugalskych kopcekoch.



Vystrazna znacka pri kazdej neprehladnej zakrute

Portugalci su podobne ako Slovaci znami svojou zboznostou a specialne na velkonocny pondelok boli cesty na vidieku zvacsa prazdne. Udivuje ma vsak kolko znaciek poosadzali pri mnohych potencialne neprehladnych usekoch cesty. Vsak naco mame tu Uniu, ked nie na financovanie nasej bezpecnosti ...


Znacenie sice len s najblizsimi usadlostami, staci vsak na orientaciu 
Ako i pri mojej poslednej motobike touring skusenosti v Afrike, najvacsou oporou pri navigacii boli offline mapy v mojom smartphone. Hlavny smer na Vychod ma viedol pozdlz nizsich pohori, jazier, dialnic ako aj cez 'finca' - ohradenne sukromne farmy na spanielskom vidieku. V urodnejsich oblastiach bola v podstate cela statna cesta ohradenna z oboch stran.



Udalosti a slavnosti v tejto portugalskej dedinke zverejnili na bilborde

V oblasti okolo mesta Fundao sa kazda dedinka snazi zabavit svojich obyvatelov, ci uz su to 'Festival istej zeleniny' pocas letnych mesiacov ci obrovske vatry horiace niekolko dni pocas vianocnych sviatkov. Skvele prilezitosti stretnut susedov, vypit si miestne vina ci okostovat lokalnu kuchynu...

Moja trasa znacena mrakmi a kopcami v dialke

S Portugalskom sa mi doposial spajala chudoba ci statny dlh. Nech je pravda kdekolvek, prival kupcov pody prevazne z Anglicka niekolko rokov drasticky dviha cenu nehnutelnosti v celom state.
Ktovie co ich to sem taha ... :) Ked mladi Portugalci robia po celom svete a na rodnu hrudu sa vratia dat si postavit dom, zvysit zamestnanost regionu :) , zase odidu zarabat a na stare kolena sa mozno usadia doma...


Stereotyp portugalskeho vidieka: ovce a olivove haje

Kedze je na tento cas v roku prilis chladno a vlhko, krajina sa zelenala, stromy kvitli a hlavne ovce nestihali zoseckovat vsetku tu travu a premenit zem na pust. Uprimne povedane, celou cestou sa mi nad hlavou prehanali mraky a  dialke na kopcoch sa vyprsali, mne sa vsak s vetrom do chrbata slapalo prijemne.

Príjemné prekvapenie som zažil, keď som v ranných hodinách zavital do kaviarničky v nejakej malej dedinke a pýtal s kávu a zástrčku na nabíjanie telefónu. Zvedavý majiteľ má hneď po španielsky vyspovedal, moje odpovede museli byť trochu 'pribrzdene' nakoľko som rozumel len čomusi... 
Nemu to očividne nevadilo a mlel ďalej, jeho žena mi ku káve #cafeconleche darovala kúsok tortilla s krajcom bagety - musel som vyzerať riadne doriadene, keď sa až takto nado mnou zlutovala... 

Coto privado - môže zahŕňať aj dobrodružné momenty. Natiahol som pletivovyý plot späť na kôl, čím som zavrel vjazd na pozemku. Po pár sto metroch sa na mňa prekvapene začali otáčať miestne čierne kravy, lepšie povedané španielske býky strategicky porozmiestnovane okolo lesnej cesty, ktoré keď videli jak bezočivo si pedalujem cez ich pastvu, len neveriacky sa vracali k žraniu trávy. 




Nizke pohorie pri Penha Garcia PT idealne na paragliding
V udoliach sice fukalo len trochu, ale na svahoch kopcov ma sprevadzali drve vtaky, ktore vyuzivali stupajuce prudy pri hrotoch pohori k polietaniu si. Skoda, ze nemam so sebou moju vystroj na paragliding...

Dedinka stredovekeho razu na kopci uprostred rovinky - Monsanto
Miestni ludia mi rozpravali, ze pred par rokmi jazdili Portugalci nakupovat lacnejsie a na vylety do chudobnejsieho pohranicneho Spanielska. Tak aj v tomto stredovekom mestecku Monsanto, prevazovali spanielske SPZ.
Teraz je to naopak, mozem len potvrdit na lacnu kavu café com leite treba navstivit Portugalsko (60c za cappucino). Na spanielskej strane ma vyslo espresso zmiesane s teplym mliekom (cafe con leche) minimalne na 1,1€.




Tradicna studna s mechanikou cerpania pomocou somara
Pribeh Portugalcov v poslednych rokoch mi pripomina migraciu Irov v minulych storociach. Vo vidieckych oblastiach je vsade vidiet len starych ludi (vyhrievajucich sa pri krbe v krme). Starostovia dedin prizmuria oci pri stavebnych povoleniach ci aktivitach novousadlikov, kedze sa tesia, ze do regionu vobec niekto mladsi zavital.




Moderna verzia studne s cerpadlom a kvietkami  





Pokus o atypicku fotku na nekonecnych kolajniciach


Pri cestovani verejnou dopravou som si uvedomil, ze predchadzajuca vlada by mala s ich inovativnym napadom vlaky pre penzionistov ci studentov zdarma obrovsky uspech na Iberskom poloostrove - len neviem ako dlho by to dokazali financovat z inych zdrojov...



Bociany vedia kde sa usalasit :)
Pred par rokmi, ked som pri Gibraltare robil cyklosprievodcu, mi vysvetlili, ze pozdlz kazdej dialnice je tzv 'Via de servicio' - verejne dostupna komunikacia na servisne ucely. Iste useky su bezna asfaltka k platenemu useku dialnice, inokedy je to proste uzka sotolinova stopa plna vytlkov s obmedzenou rychlostou a tym padom malo frekventovana. Jak si tak bicyklujem s pravidelnou hudbou sviastiacich aut, vidim niekolko hniezd bocianov na navestiach v strede dialnice.  



Alej v spanielskej dedinke ako z filmu Gladiator


Sterotyp vidieka v kraji Extremadura: kravy a olivove haje

Distribucia vody do spanielskych poli vedie casto aj cez mosty
Stvrty posledny den mojho vyletu sa trasa zalomila na severo vychod tj caistocne proti vetru. Z jazdenia motorkou po bushi v Afrike som sa ponaucil a kazdu mlaku v strede cesty som presiel pomaly cez vyjazdeny stred.

Ta poprsalo...

Zmoreny, unaveny a plny kofeinu som dokoncil moju vyse 400km cestu do centra Madridu. Na let s Ryanair som zvyknuty prist len tak hodinku pred odletom k letisku. Tentoraz mam vsak aj batozinu na odovzdanie. Typicky cas odletu pre Ryanair je neskutocne skoro rano, ked z centra mesta este nepremavaju spoje a hoteli pri letisku su mimo moj rozpocet. Tak po kaviarnach pri dalsich horucich napojoch na wifi hladam, kde prespat a ako sa dostat na cas na letisko Madrid - Barajas. Cez den jazdi metro Linea 8 z Terminalu T4 az do velkej prestipnej stanice  'intercambiador principe pio' (ine linky metra, busy, vlaky 'Renfe cercanias', ci bus linka 200 z T1 do autobusovej stanice 'Avenida Americana' za 2€ / cesta aj s batozinou.

Po dlhom googleni som narazil na bus linky 203, ktory premava aj pocas nocnych hodin. Beznu dobu prepravy udavanu na circa 40 minut, zvladol tento bus len za 14 minut. Ale my cstujuci sme citili kazdy vytlk na ceste ... za tych 5€ stale lepsie ako sa nechat vyvazat taxikom za vyse 20€.


balenie skladacky do stanu v letiskovej hale
Vybaveny spacakom a nafukovacou karimatkou sa mi pohodlne spalo v kute vstupnej letiskovej haly. Pred piatou ma zobudili prudy ludi hrnucich sa k checkin oblasti. Zvazoval som ako odovzdam moju novokupenu skladacku, bo moc som sa toho nenacital na webe ryanairu. Internetove fora vsak jednoznacne radili poriadne zabalit bicykel a priplatit si za 'dostojnu' prepravu. Ja som xcel usetrit tak som kupil pre moj 13kg vaziaci biciklik 20kg batozinu.

Moj 23€ ovy stan za pomoci lepiacej pasky posluzil ako obal na hranaty zlozeny skladaci bicykel. Avsak panovi za prepazkou sa nezdal vyzor mojej batoziny a jaksi dosiel na to, ze vnutri je nieco s kolesami ...
Smutnymi ocami som ho presvadcil, aby sa zlutoval a suhlasil som, ze najblizsie si kupim drahsi listok na bicykel. - hahah, Prvy April :)
Aspon ma teda vytrestal, nakazal mi odniest tento moj 'balik' s vysackou do vedlajsej haly a polozit na pas pre nadrozmernu batozinu.


karimatka doda extra ochranu pred narazmi pocas transportu na letisku





Po pristani v Bratislave sa pytam uja v uniforme a strohym oblicajom, ze ci mi batozina zacekovana ako nadrozmerna pride do okienka s napisom 'Nadrozmerna batozina', ze reku hej, to chod von a vo vstupnej hale to uvidis. Tak vyuzivam cakanie na nabitie smartphonu, vsetci pasazieri odisli, len nejakeho farebneho cestujuceho slovenski pilicajti vysluchaju.
Pytam sa na info, ze kedy mi otvoria tu prepazku s nadrozmernou batozinou, tetuska vola, zalarmuje dalsiu tetu, otvoria pre mna ten ich office a nakoniec im dojde, ze oni moju batozinu este namaju, tak aby som sa isiel pozriet na pas... hmm, ten je vsak za tymi dverami s fotobunkou, co sa otvaraju len zo strany od lietadla :(







Prinasaju mi dvaja mocni chalpci moj sedy zvazok, ze 'paci sa Sagan' :)   pochopim, ked zbadam dieru v strede - polisi vraj museli skontrolovat co to mam v tom podozrivom spicatom baliku ....
Tak po 45 minutach sa mozem dat do prebalovania stanu a bicykla. Pri 20C je to lahoda si  moct konecne po studenych podmienkach zo Spanielska bicyklovat len v kratkom tricku.

Za 20 minut som na autobuske na Mlynskych Nivoch, a vyuzivajuc cenovu vojnu slovenskych dopravcov, ukazujem online listok tete stewardke v Zltom Buse. Za 2€ ma odviezli z BA do NR aj s batohom a zlozenym bicyklom. Ujo sofer sice podotkol, ze NABUDUCE si mam skladacku dat do obalu aby sa neposkodila batozina ostatnych cestujucich.
Druhy spoj NR do ZM (2€) sofer nechal kufor otvoreny, tak som proste naladoval aj bicykel aj batoh a s usmevom som si obsadil miesto pri okne. Na moje prekvapenie, po skusenosti s drahymi busmi v Spanielsku a Portugalsku, nastupilo viac ludi ako bolo miest a este k tomu sofer zahulakal - 'posunte sa dozadu!' samozrejme ti co stali v ulicke v strede autobusu ho odignorovali a on cely napaprceny zatresol kufor tresol kasou a pohli sme sa...

Nechapem ludi co nadavaju, ze na SR nic nefunguje, lebo na Zapade je vsetko lepsie...
Mne to tu pripadne ako lacny kompromis medzi vydobytkami konzumnej spolocnosti v porovnani s afrikou, ale zaroven v lacnejsej  variante ako na Zapade (USA a zapadna EU).


No comments: