Thursday, July 14, 2016

Zamkol som si bicykel alebo aj zabezpečil

O svojho dvojkolesoveho miláčika chce máloktorý biker prísť, avšak sú momenty keď ho musíme nechať samého na verejnosti bez dozoru.  Aké tipy na zabezpečenie bicykla sa mi overili pri práci ako cyklosprievodca pri výletoch z lode po svete?

Na stránke sóda O2 zdielali tipy a rady ako  sa postarať o bezpečnosť svojho bicykla.

Jednoznačne sedí,  že keď xcem niečo zamknúť,  potrebujem upevniť všetky dôležité časti bicykla k predmetu z kadiaľ sa nedá poľahky vybrať pričom platí "reťaz je tak silná ako jej najslabší článok.  Tj aj hrubá reťaz so zámkom upevnaná k stĺpu pouličného osvetlenia je k ničomu ak reťaz prevediem cez sedačku s rychloupinacou pákou.

Tu mi napadá ocenenie rizika:
Je ten môj bicykel taký drahý na miestnom trhu,  že sa oplatí ho ukradnúť? 

Aj keď napr v rodnej krajine je daný model za bazarovu cenu,  napr v Afrike je akýkoľvek bicykel s prehadzovačkou cenný aj 5 násobok kvôli dovoznému clu.
(zárobková činnosť somalskych prevádzačov, ktorí ryžujú na darovaných vyradených bicykloch určených pre 'rozvojové krajiny')

Podľa spovede bývalého profesionálneho zlodeja drahých bicyklov z Anglicka,  bezpečnostné kamery či rušné miesta stále nie sú garanciou,  že tvoj bicykel nájdeš keď sa po krátkej káve  vrátiš k miestu,  kde si ho odparkoval. 

Výlety zo zaoceánskej lodi sme poriadali samozrejme na bicykloch s potlačou / logom na celom ráme. (paradoxne v niektorých krajinách security ľudkovia na bráne po návrate do prístavu celú skupinu legitimovali na základe 'boarding card')

Počul som však aj historku,  istému  kolegovi nováčikovi ukradli bicykel počas prestávky v centre Dubaja nakoľko firemné bicykle nezamkol. (poznámka na okraj - v Emirátoch jazdia na bicykli prevažne len Pakistanskí robotníci a bicyklovanie je nebezpečná činnosť)
Po nejakých mesiacoch volá niekto do nemeckému výrobcovi Nemec žijúci v Dubaji,  či mu vedia poslať nejaký náhradný diel na bicykel s logom danej lodnej spoločnosti, ktorý si nedávno kupil na miestnom trhu... Neuveriteľné,  čo?  :)

No na druhej strane,  v takom Amsterdame kde je viacej bicyklov ako obyvateľov sa stále stáva,  že hlavne 'custom made fieks' upravené bicykle sa ti dostanú na vyhľadávané výsledky pri kúpe nového biku,  medzi ktorými vieš nájsť aj ten svoj,  ktorý si môžeš vydražiť.

V takom bezpečnom raji ako sú škandinávske krajiny sa tiež nespolieham na svedomie miestnych,  nakoľko okrem turistov riziko predstavujú aj podgurazeni ľudia vychádzajúci z párty.  tí sa chcú len previezť,  ale následne hľadať kde je odparkovaný váš miláčik,  zoberie dávku nervov...

Takže žiaden spôsob nie je perfektný,  ale obozrenost a uvedomenie si rizík napomôže k šťastnému znovu stretnutiu sa.

No comments: